Vanliga frågor och svar

Vilka är TryggaAvtal?

TryggaAvtal grundades av Per, Anders och Christian som såg behovet för mer lättillgänglig juridisk expertis. Även om bolaget är relativt ungt och växande så samlar det utvalda, erfarna och kvalitetssäkrade jurister från hela Sverige. Det är för att du ska vara trygg med den hjälp du får. Om du har några frågor så kan du alltid ringa eller skriva till oss. Kontaktinformation hittar du här.

Är juristerna bra nog?

TryggaAvtal samlar ett nätverk av erfarna jurister. Innan en jurist får hjälpa en kund kvalitetssäkras juristen inom hans/hennes juridiska expertområde. Det gör att du alltid får hjälp av en jurist som kan just det som ditt ärende handlar om.

Hur kvalitetssäkras juristerna?

TryggaAvtal kvalitetssäkrar juristen på både hårda och mjuka värden. De hårda visar på rätt typ av utbildning, erfarenhet, försäkringar, referenser, etc. De mjuka värdena är mer sociala och pedagogiska. Det är viktigt att juristen kan hjälpa kunden utifrån kundens behov och erfarenhet av juridik.

Hur är det med sekretess?

Samtliga jurister lyder under sekretess.

Vilka garantier får jag?

Om du inte skulle vara nöjd med en avtalsgranskning så får du pengarna tillbaka. Vi kommer dock alltid att först försöka se till att du får den hjälp du vill ha och behöver.

Hur betalar jag?

När du beställer första gången får du välja den betalmetod du föredrar. Just nu kan du välja mellan kortbetalning och faktura. Du kan alltid ändra ditt val senare.

När betalar jag?

Efter att juristen har levererat och avslutat ditt ärende så tar vi betalt enligt det sätt du har valt. Antingen skickar vi en faktura via epost till den adress du har registrerat. Eller så dras beloppet från det betalkort du har registrerat. För kortbetalningar använder vi Stripe. Faktura ska betalas inom 14 dagar.

Om jag inte är nöjd, vad händer då?

Om du inte är nöjd ska du alltid kontakta oss. Det kan du göra här. Vi kommer då försöka se till att du får den hjälp du vill ha och behöver. Det kan t.ex. vara att koppla ihop dig med en annan jurist.

Hur får jag support om jag behöver hjälp?

Du kan kontakta oss här. Vi svarar oftast samma dag.

 

Hur beställer jag?

Första gången du ska beställa klickar du på ”Granska avtal” eller ”Köpa avtal”. Knapparna finns på startsidan eller någon av de landningssidor vi har. Därefter beskriver du kort vad du vill ha hjälp med och lämnar ditt namn, epost och telefonnummer.

När du gjort din första beställning får du inloggningsuppgifter till Ditt Digitala Juristkontor. Där kan du enkelt få hjälp att granska eller skriva avtal. Enskilda frågor är alltid kostnadsfria.

Hur lång tid tar det innan jag får svar?

Vårt mål är att du alltid får svar från juristen inom 72h. Om du har bråttom kan du skriva det så försöker vi skynda på processen i den mån vi kan.

Kan samma jurist hjälpa mig igen?

Ja. Om du är nöjd med en jurists leverans kan du klicka ”tummen upp”. Då försöker vi matcha dina framtida behov med samma jurist, så länge det ligger inom den juristens kompetensområde.

 

Hur omfattande är granskningen?

Vid granskning av avtal går juristen igenom avtalet och letar efter de mest väsentliga fallgroparna. Var fallgroparna finns och varför de är viktiga för dig rapporterar juristen till dig i en trafikljusrapport. Vill du därefter ha hjälp att justera avtalet får du ett fastpris av juristen för att t.ex. skriva ett stycke som saknas och borde vara med.

Vad kostar rådgivning?

Att få ett skriftligt svar på en fråga från en jurist är kostnadsfritt. Skulle det behövas fördjupande diskussioner kostar det 375 kr (ex. moms) per påbörjad kvart.

Kan jag få hjälp att skriva avtal?

Javisst kan du det. När du vill ha hjälp att skriva avtal kommer en jurist att kontakta dig för att höra mer om ditt behov. Därefter får du ett fastpriserbjudande via epost. Om du accepterar priset går juristen igång och skriver avtalet åt dig.

Skriva avtal, hur går det till?

Du ska alltid veta vad det kostar från början. Det ska aldrig dyka upp oförutsedda kostnader. Därför kommer juristen att först ringa dig och därefter skicka ett erbjudande med fastpris. Om du accepterar priset går juristen i gång. Om du inte accepterar priset så kostar det första samtalet ingenting. Du har alltså alltid koll på vad det kommer att kosta.

När en jurist är klar med avtalet får du epost om att det finns att hämta i Ditt Digitala Juristkontor.

Kan ni granska eller skriva avtal på engelska?

Yes! Vi kan hantera avtal på engelska och de flesta nordiska språk. Om du har avtal på ett annat språk så kan vi i många fall hjälpa dig även där. Det kan dock ta någon extra dag innan det blir levererat.

Kan ni verkligen hantera alla typer av avtal?

Ja, det kan vi. TryggaAvtal har ett brett nätverk av erfarna jurister som är specialiserade inom olika juridiska områden. Det gör att vi kan hjälpa dig med i princip alla typer av avtal. Skulle det mot förmodan vara så att det inte går så försöker vi hjälpa dig att hitta rätt utanför TryggaAvtals nätverk. Vi tar inte betalt om ingen jurist i vårt nätverk kan hjälpa dig.

Därför är det alltid bra att lägga upp en beställning.

 

Hur får jag inloggningsuppgifter till Digitala Juristkontoret?

När du har gjort din första beställning får du dina kontouppgifter via epost. Om du inte kan hitta eposten, hör av dig till oss här.

Hur byter jag lösenord till Digitala Juristkontoret?

När du loggat in klickar du på ditt användarnamn upp i högra hörnet och väljer ”Byta lösenord”. Om du inte kan logga in, hör av dig till oss här.